Hamarosan megjelenik: Helvéczia pikareszk szerepjáték

Fortuna kerekeTöbb mint egy év munka után végre-valahára örömmel jelenthetem, hogy ha minden rendben halad, nemsokára megjelenik a Helvéczia szerepjáték két szabálykönyve és egyben első két kiegészítője. A játék ingyenes PDF formátumban, nyomtatásban és dobozos szettben, gazdagon illusztrált és olvasmányosságra törekvő kiadásban lesz elérhető.

Miről szól a Helvéczia? Ezzel a játékkal egy régi adósságot törlesztek, és a korábbi játékszerzők által érthetetlen módon elhanyagolt terepre merészkedem. Hazánkban is elterjedtek az angolszász legendákból, Tolkien vagy a két világháború közötti fantasztikus ponyvaírók örökségéből építkező játékrendszerek, világok. Mégis, ha a hobbiban járatlan embert kérdezünk a fantasztikus kalandokról, nem biztos, hogy az előbbiekre fog gondolni: elsőnek talán Jókai és Dumas regényei, a történelmi kalandfilmek vagy Münchhausen báró juthatnak eszébe.

A Helvéczia ebből a hagyományból és a mögötte álló közép-európai legendáriumból építkezik: beleférnek a Grimm-mesék még szelídítetlen változatai (a méltatlanul feledésbe merült Német mondákkal egyetemben), a rémromantika történetei, a pikareszk csavargó- és kópéregények, mindenféle kalandos históriák, a három testőr, Simplex Simplicissimus, Rinaldo Rinaldini és még a kiváló Rumcájsz is. A játék hangulata játékosan, de nem szigorúan történelmi – színes karakterek valószínűtlen történeteiről szól az 1650–1750 közötti Európa parafrázisában, amelyet fantasztikus és groteszk személyiségek, rosszban sántikáló vagy egyszerűen önző hatalmasságok és egymással torzsalkodó államok népesítenek be. A játék fő helyszíne Helvéczia, egy alternatív Svájc, ahol a soknépű, sokvallású, sokféle szokású és jogrendű kantonok laza szövetségében bármi megtörténhet – és a sűrűn lakott völgyekre kiterjedő civilizáció szűk körén túl még annál is több.

A Helvéczia rendszerében az egyszerűségre és hangulathűségre törekedtem. A szabályok a Kard és Mágia kipróbált alapjain állnak, de alapos átdolgozáson és némi leegyszerűsítésen mentek keresztül. A játék erőszintje és kihívásai földközeliek (a játékos karakterek, de a mellékszereplők és szörnyek számára is a hatodik az elérhető legmagasabb szint), de a pörgős akciót és a kalandfilmekből ismert hőstetteket szolgáló egyszerű és intuitív szabályok mindenkinek lehetővé teszik, hogy d’Artagnan, Mademoiselle Maupin vagy Münchhausen báró nyomdokaiba lépjen. A szabályokat könnyű elsajátítani és használni: a karaktergenerálás kezdő játékosokkal sem tart tovább húsz-harminc percnél, a játék során pedig nagyon kevés szükség van a szabálykönyv bogarászására (de ezt a biztonság kedvéért rendes tárgymutató szolgálja). Másrészt a játék kidolgozásánál az volt számomra a legfontosabb, hogy a szabályok illeszkedjenek a pikareszk históriák fordulatosságához és vásári színességéhez: a játék minden eleme és alapkoncepciója ezt a célt szolgálja.

A Helvécziában az élet olcsó, a szerencse forgandó, és van, aki hóhérkézre kerül, elvész a vadon úttalan útjain vagy elviszi az ördög. Egy éles kard, egy pár pisztoly, néhány jókor felhasznált varázslat, egy kulacs tokaji, a Szent Biblia, egy pakli magyar kártya mellett Fortuna kegye és a furfangos észjárás minden reménységünk.

A Helvéczia megjelenik 2013 decemberében, pár héttel karácsony előtt. Addig álljon itt az alábbi, pár oldalas előzetes, amit pár hét múlva egy második követ majd:

Helvéczia első bemutató

Helvéczia első bemutató - letölthető PDF