Gyorskezdési útmutató

Mihez kezdjünk, ha teljesen kezdők vagyunk,

és el szeretnénk kezdeni Helvécziát játszani?

Mi a szerepjáték? A szerepjáték voltaképpen lazán szabályozott beszélgetés keretei között zajló, közös cselekményalakítású nyitott „történetalkotás”. A játékvezető (mesélő) leír egy helyszínt vagy szituácziót („Egy ajtó előtt álltok.”), a játékosok pedig erre reagálva cselekednek és alakítják az események menetét. Pl: „Belépünk az ajtón.” „Hallgatózunk.” „Elbújunk és várunk, hátha jön valaki.” A lehetőségek sora már egy-egy döntésnél is hosszú, és a közösen alakított történet nagyon sok váratlan fordulatot vehet – a résztvevők képzelőereje és a szerencse alakulása szerint. A szabálykönyvben a 6. oldalon olvasható példajáték konkrét példát mutat a játék menetére.

Kik a játékos karakterek? A játékosok által kitalált és irányított képzeletbeli kalandorok, akiknek a játékszabályok és a játékosok képzelőereje határozzák meg a különféle tulajdonságait és képességeit. A karakterek kidolgozásáról szóló szabályok a II. fejezetben olvashatók, és a végén található egy példa is, amely egy karakterlap kitöltésén keresztül lépésről lépésre bemutatja a folyamatot. A dobozban 12 előre kidolgozott, játékra kész karakter is található.

Mire van szükségünk a játék elkezdéséhez? A játékszabályokra és a Mesélői Almanachra, külön megalkotott vagy előre kidolgozott karakterekre, egy csomag dobókockára, egy pakli kártyára és a Szentírás egy példányára. Továbbá nem árt, ha van jegyzetpapír, ceruza és valami enni- és innivaló. Sokat segíthetnek a letölthető segédanyagok. Mindezek a dobozos kiadásban kiváló minőségben megtalálhatók, de adott esetben PDF anyagokkal is neki lehet állni játszani.

Ismernünk kell az összes szabályt? Nem. A Helvéczia elsőre bonyolultnak tűnhet az átlagos társasjátékokhoz képest, de a szerepjátékok között egyszerűnek számít, és lényege hamar megtanulható. A játékmenet nagy részét csak a játékvilág „realitása” szabályozza; mindenki azt tehet a karakterével, amit szeretne (vagyis amit egy belevaló kalandor meg tudna tenni). A szabályok elsősorban a koczkázatos helyzetekben játszanak szerepet.

Melyek a legfontosabb szabályok? A legfontosabbak a próbadobások és ellenpróbák, amelyek a fő cselekvéstípusokat (képzettség- és tulajdonságpróba, mentődobás, kezdeményezés és támadás) szabályozzák. Róluk a játékhoz mellékelt segédlapokon (jobb klikk + mentés másként) találunk összefoglalót, a szabályok 5., 15., 18. és  29. oldalain pedig bővebben is olvashatunk. Érdemes röviden átnézni a harczi szabályok alapjait is (29–30.)

Hogyan működnek a varázslatok? A varázslatok egyszer használatosak. A kaland előtt a karaktereknek meg kell tanulniuk (elő kell készíteniük) őket, és ha egyet felhasználnak, az el is vész. A papok templomokban és más helyeken, az adott hely kínálatából szerezhetnek új varázslatokat; a deákok bárhol, de a használatukhoz anyagi komponensekre van szükségük, amelyeket előbb meg kell találniuk vagy el kell készíteniük.

Harczra fel!

Hogyan meséljünk? A mesélő írja le a karakterek környezetét, ő mozgatja a többi szereplőt és ő „moderálja” a beszélgetést a szabályok alkalmazásával és a játékban hozott döntések következményeinek levezetésével. Mesélni annyi mint reagálni a többi játékos felvetéseire, és új kalandokat és kihívásokat alkotni számukra. Aki egyszer mesél, az máskor játszhat is.

Ki alkalmas mesélőnek? Mindenki, aki szeret új dolgokat kitalálni és egy társaságot szórakoztatni. Nem árt, ha a mesélő jól ismeri a játék alapszabályait, gördülékenyen tudja őket alkalmazni, és másoknak is el tudja magyarázni őket. De nem a szabályok pontos ismerete, hanem az élénk fantázia, a vitás kérdések korrekt elbírálása és a rögtönzés képessége a legfontosabb. Ahogy a szabályokat, kis gyakorlással a mesélést is könnyű megtanulni.

Mivel kezdjük? Miután megismerkedtünk a játék lényegével és alapszabályaival, vegyük elő a Mesélői Almanach végén található példakalandot (A hét lator). Amíg a többi játékos elkészíti a kezdő karaktereit (vagy választ egyet az előre kidolgozottak közül), a mesélő olvassa át a kalandot, különösen az első részeit. Ebben tanácsokat találunk az első lépések megtételéhez. A többi a játék során a helyére kerül.

Mi legyen, ha lejátszottuk a kalandot? Itt válik érdekessé a mesélő dolga! A karakterek további kalandjait (akár új epizódként, akár az előző folytatásaként) már neki kell kitalálnia. Ehhez a Mesélői Almanach tanácsokkal és kidolgozott módszerekkel szolgál. Sok sikert!